Catena säljer fastighet i Jönköping för 96 Mkr

2017-03-15 kl. 14:30

Catena har idag, den 15 mars 2017, tecknat avtal med Förvaltnings AB Lustgården, Jönköping, om att avyttra fastigheten Ädelmetallen 1 i Jönköping. Fastigheten, som håller på att tomställas, har en uthyrningsbar yta om cirka 21 000 kvadratmeter och är byggd 1976. Fastigheten kommer även att frånträdas idag.

Försäljningen sker till en köpeskilling om drygt 95 Mkr med ett underliggande fastighetsvärde om 96 Mkr och transaktionen förväntas ge ett resultat om cirka 5 Mkr före skatt. Genom affären stärks kassan i Catena med cirka 25 Mkr som ger Catena kapital till fortsatta investeringar på optimala logistikpositioner.

”Denna försäljning är ytterligare en del av den renodling Catena påbörjat där vi avyttrar fastigheter som finns i ett läge som är bättre ämnat för handel än för logistik. På detta sätt frigör vi kapital som vi satsar i väl placerade och moderna logistikfastigheter.” säger Catenas VD, Gustaf Hermelin, i en kommentar.

Gustaf Hermelin, VD                             Christian Berglund, Regionchef Jönköping

Tel. 070-560 00 00                                Tel. 0702-17 83 88

gustaf.hermelin@catenafastigheter.se             christian.berglund@catenafastigheter.se