Vi söker Hållbarhetsansvarig

Catena är ett modernt, börsnoterat fastighetsbolag som utvecklar effektiva logistikanläggningar som försörjer Skandinaviens storstadsregioner. Vi arbetar proaktivt och bevakar kontinuerligt trender inom logistikmarknaden för att på bästa sätt säkerställa att våra kunder är rätt rustade för framtidens logistik. Nu utökar vi med en nyinrättad tjänst med ansvar för vårt hållbarhetsarbete, placerad på vårt huvudkontor i Helsingborg.

Vill du arbeta i ett framtidsbolag med utmanande och intressanta arbetsuppgifter och dagligen befinna dig i en arbetsmiljö med högt i tak och fantastiska kollegor? Då kan detta vara rätt möjlighet för dig.

Huvudsakliga arbetsuppgifter och ansvarsområden
Rollen är som klippt och skuren för dig som vill vara med och forma, utveckla och driva vårt hållbarhetsarbete. För rätt person innebär det stor frihet men också ett stort ansvar då det är ett viktigt och prioriterat område för oss. Bland dina huvudsakliga arbetsuppgifter och ansvarsområden ingår att:

  • Ta fram nya ansökningshandlingar samt arbeta med uppföljning gällande regelverket Green Building
  • Utveckla våra projekt i enlighet med regelverket Breem
  • Utveckla och följa upp arbetet i miljöledningsgruppen för ISO 14001
  • Arbeta med att utveckla förutsättningar för grön finansiering
  • Redovisa vårt hållbarhetsarbete bl.a. genom hållbarhetsredovisning i årsredovisningen
  • Agera kravställare mot entreprenörer och leverantörer beträffande hållbarhetsaspekter
  • Bevakning av omvärldstrender kopplade till hållbarhet
  • På sikt ingå i grupper som arbetar med social, ekonomisk och ekologisk hållbarhet
  • På sikt arbeta med uppföljning av de 17 globala hållbarhetsmålen

Du rapporterar till vår HR & Koncerncontroller och arbetar också i nära samarbete med projektledare, finansavdelningen m.fl. Tjänsten är på heltid med placering i Helsingborg. Planerade resor förekommer då och då varför körkort är ett krav.

Kvalifikationer och personlighet
Du kan vara nyutexaminerad med en gedigen och relevant högskoleutbildning inom hållbarhet t.ex. Master of Science, Environmental Studies and Sustainability Science eller motsvarande och längtar efter att få omsätta dina teoretiska kunskaper i praktiken. Alternativt arbetar du redan i fastighetsbranschen eller i en konsultroll inom densamma och är insatt i system som Green Building, Breem och ISO 14001 och känner att du vill bredda din kunskap och kompetens inom hållbarhetsområdet ytterligare. Du behärskar MS Office utan svårighet, talar och skriver såväl svenska som engelska obehindrat och har lätt för att navigera och bygga långsiktiga relationer både internt och externt.

Som person måste du vara positiv, affärsorienterad och ha en både drivande och utvecklande sida. Du förstår affärsmässigheten i hållbarhetsarbetet, ser vad som behöver göras och vågar utmana. Du samarbetar dagligen med kollegor och externa samarbetspartners varför teamanda och viljan att dela med dig av kunskap och kompetens är helt avgörande.

Kontakt och ansökan 
I det här uppdraget samarbetar vi med rekryteringsföretaget ComCube. Är du intresserad och stämmer in på profilen skickar du in en personlig presentation och ditt CV på svenska där du tydligt beskriver dina erfarenheter och kompetenser inom ovanstående områden och varför du är intresserad av tjänsten. Du ska också specificera ev. erfarenhet som kan vara extra relevant för den här tjänsten. Har du några frågor beträffande rekryteringsprocessen eller tjänsten är du mycket välkommen att kontakta Helena Heijmink via 070-554 03 42 alt. helena.heijmink@comcube.se eller Helena Fransson via 070-554 05 04. Vi arbetar med urvalet löpande. Du ansöker om tjänsten genom denna länk:

https://comcube.mynetworkglobal.com/se/what:job/jobID:226505/

Vi tar endast emot ansökningar via denna länk.